søndag 19. juni 2011

Pepsi RAW, hvorfor ikke?

Pepsi RAW kom og gikk, som så mye annet. 
Jeg vil savne denne brusen som hadde en smak som ingen annen type "brunbrus" kan bidra med.
Men hvorfor gikk det ikke?
Jeg tar opp kampen med en av norges ledende merkevareeksperter som fremlegger sitt synspunkt her:
http://merkevareledelse.cappelendamm.no/?p=1075
I denne bloggen hevdes det at Pepsi RAW falt på at den ikke oppfylte forventningene til "brun brus" segmentet med en lysere farge og en noe annerledes smak, men jeg mener det er to andre viktige poeng for hvorfor Pepsi RAW desverre er en saga blott.
Det handler om smak og "konkurransemessig fortrinn".

-For det første smaken: jeg likte den, men blandt de jeg snakket med om denne var jeg alene om det. Den hadde en mye mer fremtredende smak av cola nøtter og denne smaken er "unorsk", og falt antakelig i smak hos meg fordi den minner om TumsUp som er Indias største brunbrus og det er også mer vanlig i brunbrus man finner i asia og afrika forøvrig.

-Og det konkurransemessige fortrinnet: Ja, hva var det egentlig? Hva prøvde de å selge seg inn på? Naturlighet. Hvorfor skulle det fungere? Fordi vi ønsker å være sunnere. Hvorfor gikk det ikke? Fordi de møtte en Coca-Cola kampanje som viste at Coca-Cola, de usunne drikkers far, har vært “100% naturlig” hele veien. De laget altså en brus som var like sunn som Coca-Cola. Dermed fortalte de verden (eller i alle fall meg) to ting: Naturlig er ikke nødvendigvis sunt og de Pepsi typene vi sitter igjen med er kunstige.

Igjen sitter Pepsi med en mislykket lansering og en degradering av sine andre merkevarer.
Gratulerer!

3 kommentarer:

  1. Jeg likte denne veldig godt, etter å ha blitt vant til smaken. Iskald var denne helt herlig!

    Jeg kan egentlig heller ikke huske at Pepsi prøvde seg på noen stunts á la Starbucks som delte ut masse ny iskaffe på Oslo S eller lignende? Var det vilja det sto på kanskje?

    SvarSlett
  2. Det var en relativt massiv kampanje i Bogstadveien med utdeling osv rundt lanseringen. Jeg så det ikke noen andre steder. Men hva hjelper det om de ikke har salgsargumentet i orden for at du også skal kjøpe den?

    SvarSlett
  3. https://www.facebook.com/pages/Vi-som-vil-ha-Pepsi-Raw-tilbake-i-butikken/210417282331936

    SvarSlett